Nieuws en actualiteiten

button programma

 

 

 

 

 

 


Landelijk politiek nieuws en actualiteiten

  

 

 

WIJ GAAN AAN DE SLAG SAMEN MET U!

Gisteravond was de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad van de gemeente Grave. Ook hebben er gisteren heel wat benoemingen plaats gevonden. Hieronder de benoemingen van de LPG`ers.

WIJ GAAN AAN DE SLAG SAMEN MET U!

Wethouders:
Anja Henisch
Rick Joosten

Commissieleden:
Rein Keereweer (ruimte)
Jennifer van der Reijden (inwoners en bestuur)
Ben Martini (Audit)

Commissievoorzitters:
Astrid Bannink (Ruimte)
Joeri Nuijen (Audit)

lid van het Regieteam raden Land van Cuijk
Astrid Bannink

lid van de Euregioraad Rhein-Waal
Joeri Nuijen

lid van de werkgeverscommissie van de griffier
Edwin van Kraaij (voorzitter)

lid van de commissie functioneringsgesprek burgemeester
Astrid Bannink

lid van de (vaste) commissie onderzoek geloofsbrieven
Joeri Nuijen

Twijfel over megafusie Land van Cuijk

Na de gemeenteraadsverkiezingen van maart groeit in de regio de twijfel over een grote gemeentelijke herindeling in het Land van Cuijk.

Van DENNIS GREIJN de Gelderlander van 14-5-2018

Twan Stiphout, fractieleider van Boxmeers grootste partij CDA, zegt nu dat 'aan een dood paard trekken geen zin heeft'. ,,Als andere gemeenten één grote gemeente Land van Cuijk niet willen, houdt het ook voor Boxmeer een keer op'', waarschuwt Stiphout. ,,Dan moeten we gaan kijken wat voor Boxmeer het beste is.''

Vlak voor het weekeinde bereikten CDA, LOF en VDB/LO een akkoord over de nieuwe coalitie in de Boxmeerse politiek. ,,Over herindeling is niet specifiek iets opgenomen, omdat bekend is hoe er in Boxmeer over gedacht wordt'', zegt Stiphout.

Unaniem

Vorig jaar september stemde de gemeenteraad van Boxmeer nog unaniem in met een grootschalige herindeling van de vijf gemeenten in het Land van Cuijk. Die megafusie moet 1 januari 2023 ingaan, zo luidt het advies van bureau Berenschot. Ook de provincie Brabant is voorstander van één grote gemeente Land van Cuijk. Behalve in Boxmeer, ging ook in Cuijk en Sint Anthonis het licht voor dit plan op groen.

De oude en nieuwe coalitie in Mill van VKP en AB'90 heeft al, niet verrassend, laten weten niks te zien in een (grote) herindeling.

Vorige week openbaarde zich in de kakelverse nieuwe Cuijkse coalitie al het eerste barstje toen het onderwerp gemeentelijke herindeling ter sprake kwam. Coalitiepartner Algemeen Belang Cuijk (ABC) liet duidelijk blijken voor een kleine fusie van Cuijk met Grave en Mill te zijn, gemeenten waarmee al ambtelijk wordt samengewerkt. Terwijl Liberaal Land van Cuijk en CDA liefst vandaag nog één grote gemeente Land van Cuijk vormen.

Alternatieven

PvdA-raadslid Rob Poel, in de voorbije vier jaar wethouder in Cuijk, was vorige week in de gemeenteraad uitgesproken over de Cuijkse bestuurlijke toekomst. Het is beter voor alternatieven te kiezen, aldus Poel, die wel op draagvlak kunnen rekenen. ,,Trek de stekker uit alle vruchteloze pogingen de voorbije jaren om tot één gemeente Land van Cuijk te komen. Ga voor 'second best' en kies voor Cuijk, Grave en Mill als één gemeente.''

 

Weg wordt 'slim, vlot en vooral veiliger'

Verkeer reconstructie N324

De weg van Paalgraven naar Grave gaat op de schop. Naast duurzaam asfalt komen er meer rotondes, pientere verkeerslichten, houten vangrail, 'botsvriendelijke' lichtmasten en passeerhavens voor landbouwverkeer.

Piketpaaltjes in vrolijke kleurtjes vormen de voorbode. BAM Infra staat op het punt om de oude Rijksweg tussen Paalgraven en Grave flink onder handen te nemen. Soms moet-ie daarvoor dicht.

Vanaf vrijdag 8 juni gaan tijdens vijf weekeinden stukken van de N324 dicht tussen Paalgraven en de Reekse molen. ,,Dan vervangen we het asfalt en leggen rotondes aan. Doordeweeks kan er ook hinder zijn maar gaat het verkeer gewoon door'', licht Ward Gijsberts toe, contractmanager bij de provincie.

Na jaren van plannenmakerij is het dan zover. De N324 ondergaat een rigoureuze reconstructie. ,,Eindelijk gaan we aan de slag'', meldt projectmanager Terry van Helvert opgewekt. De afgelopen decennia is de weg regelmatig opgekrikt. ,,Om de zoveel tijd is eraan gesleuteld. Dan kon de weg weer een tijdje vooruit. Nu pakken we het grootschalig aan over de volle lengte.''

Op 8 juni is het stuk Palmstraat tot Reekse molen aan de beurt, op 29 juni volgt Paalgraven-Palmstraat, op 13 juli Paalgraven-Reekse molen, 20 juli aansluiting turborotonde Reek, 27 juli aansluiting rotonde Palmstraat. Op 30 juli moet de klus geklaard zijn. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het weer. Regen kan de uitvoering van de plannen verstoren.

Waarom deze rigoureuze reconstructie? Van Helvert: ,,We zorgen voor een betere doorstroming, maar veiligheid is de belangrijkste reden. Volgens de ANWB-normering is de weg gevaarlijk. Er zijn veel aansluitingen zonder verkeerslichten en heel veel oversteken. Het is een drukke weg met veel vrachtverkeer, dat is niet handig. Dus maken we aansluitingen veiliger, halen andere aansluitingen en oversteken eruit, leggen extra stukken parallelweg aan en maken fietspaden soms in twee richtingen.''

Maatwerk

Er komen rotondes en verkeerslichten bij om alles in goede banen te leiden. ,,Per plek hebben we gekeken wat de beste oplossing is. Het is maatwerk'', voegt Gijsberts eraan toe.

Zo'n laan met oude bomen is mooi, maar die eiken staan wel heel dicht op de weg. Ter bescherming komt er daarom in totaal liefst 14,5 kilometer vangrail, gemaakt van hout en cortenstaal. ,,Eigenlijk wil je stroken van 4,5 meter naast de weg obstakelvrij hebben, maar kappen van bomen gaat iedereen aan het hart. We willen het karakter van de historische laan versterken. Dat doen we ook door lege plekken te vullen met bomen'', verklaart Van Helvert.

Alle verkeerslichten worden slim, onder meer met dank aan de B-riders app voor fietsers. Ze registreren hoeveel en wat voor verkeer er elke dag allemaal oversteekt en passen zich daaraan aan. Ze herkennen grote groepen fietsers die op een bepaalde tijd oversteken en verlengen de 'groentijden'. Ook is er onderlinge communicatie zodat ze weten wat eraan komt. Zo kunnen de verkeerslichten anticiperen op verkeersstromen. Ambulances krijgen groen na een seintje. Leuk extraatje: de wachttijd-afteller zegt hoeveel seconden geduld we nog moeten hebben.

Gestimuleerd door de provincie zet BAM Infra zich in voor duurzaamheid. De nieuwe weg wordt voor 80 procent gemaakt van gerecycled asfalt; tussenlagen scoren zelfs 95 procent. Als bindmiddel wordt biobased bitumen gebruikt, gemaakt van een restproduct uit de papierindustrie. Het gefreesde asfalt wordt hergebruikt, bijvoorbeeld als bermverharding.

Botsvriendelijk

In Grave komt op de busstrook folie van een soort zonnecellen. Die leveren energie voor verlichting en van het busstation en voor twee oplaadpunten voor elektrische fietsen. Tot de nuttige snufjes behoren 'botsvriendelijke' masten met ledverlichting: ze breken makkelijk af bij een aanrijding.

Het traject Paalgraven-Reekse molen is het eerste dat wordt aangepakt, in de eerste van drie fases. Daarna gaat BAM Infra verder bij Grave. In het voorjaar 2019 volgt het vak tussen Reek en Grave. Het tankstation van Tango in Velp en het aanpalende friettentje van Koolen moeten wijken voor een rotonde. Verderop wordt wegrestaurant de Nieuwe Elft gesloopt, het enige pand dat letterlijk in de weg staat. De N324 moet medio 2020 klaar zijn.

 

Gaat de visie van West8 in de onderste la?

GRAVE  - Mooie plannen heeft het stedenbouwkundig bureau West8 voor Grave. Maar is de vestingvisie van het bureau realistisch? Dat wilden toehoorders woensdagavond tijdens de laatste van drie stadsgesprekken met het Rotterdamse bureau weten. ,,Wat kunnen we doen dat het niet de zoveelste visie wordt die in een la terecht komt, zonder dat er iets mee gedaan wordt?’’ Penne Hangelbroek van West8 had er wel een antwoord op. 

De achterzijde van de Graafse Hampoort. Volgens West8 moet de toegang naar Grave daar hersteld worden.

 

,,Grave moet de kansen grijpen wanneer ze zich aandienen. Aanhaken bij ontwikkelingen. Op je hoede zijn als er bijvoorbeeld aan de hoogte van de kades wordt gewerkt gaat worden en dan bij het maken van de plannen de visie ernaast leggen.’’

Zichtbaar maken van de vestingmuren, een groene strook rond de binnenstad en de hallen van de scheepswerf weg. Het zijn de mooie plannen die het stedenbouwkundig bureau West8 heeft in zijn visie op Grave. Net als de wens voor recreatie in plaats van bouwen in de uiterwaarden van de Maas, een park op het Visioterrein, het verdichten van de bebouwing in de binnenstad van Grave en het behouden van de ‘kabbelstructuur’ van de rode en grijze daken in het centrum.

,,Het is een visie. En die heeft geen enkele wettelijke status. Het is geen bestemmingsplan'', beseft Hangelbroek. ,,Maar kan wel invloedrijk zijn.’’

Velp bang voor toename sluipverkeer

De gevaarlijke splitsing Bosschebaan met de Generaal de Bosweg is aangepast en verbeterd. In de toekomst komt op dit kruispunt een rotonde.

De gevaarlijke splitsing Bosschebaan met de Generaal de Bosweg is aangepast en verbeterd. In de toekomst komt op dit kruispunt een rotonde. © Theo Peeters

,,De Bosschebaan, zoals de provinciale weg ter hoogte van Velp heet, zal er voor het verkeer niet beter op worden’’, zegt Hans Willekes van de Dorpsraad Velp. ,,Er komen op diverse plaatsen verkeerslichten en rotondes. Bedoeld om de doorstroming te bevorderen en voor meer veiligheid te zorgen. Maar vooral bij die doorstroming hebben we zo onze vraagtekens.’

'Remmende maatregelen'

Momenteel is het vanwege de files een ramp om bijvoorbeeld tijdens de avondspits over de N324 richting Grave te rijden. ,,En dat wordt volgens mij alleen maar erger. Een groot deel van de weg in Grave wordt ook nog eens 50 kilometer, omdat de bebouwde kom daar verlegd wordt’’, legt Willekes aan de hand van een kaart uit. ,,Op de rotondes binnen de bebouwde kom krijgen de fietsers voorrang en komen zebrapaden. Al die maatregelen zullen er voor zorgen dat het verkeer niet sneller gaat. Eigenlijk wel vreemd. Aan de ene kant willen ze de doorstroming bevorderen, maar doen ze dat met allerlei remmende maatregelen.’’

Lees meer

Ontvang ook onze nieuwsbrief