Nieuws en actualiteiten

button programma

 

 

 

 

 

Zie voor gestelde vragen de rubriek: Berichten


Landelijk politiek nieuws en plaatselijke actualiteiten

   

 

EXPERIMENT MET 'SLIMME PARKEERPLAATSEN' GEHANDICAPTEN

Den Bosch experimenteert met een app voor gehandicaptenparkeerplaatsen. De komende zes maanden testen 50 bestuurders hoe de app werkt in een pilot met ‘slimme parkeerplaatsen’.

Den Bosch experimenteert met een app voor gehandicaptenparkeerplaatsen. De komende zes maanden testen 50 bestuurders hoe de app werkt in een pilot met ‘slimme parkeerplaatsen’.

Navigeren

Deelnemers kunnen in de app zien welke van de 79 openbare gehandicaptenparkeerplaatsen, met uitzondering van parkeergarages, beschikbaar zijn. ‘Met de telefoon in een houder’, benadrukt de gemeente in het persbericht, ‘kunnen zij zich vervolgens naar de vrije plek laten navigeren’. Als de plek inmiddels bezet is, wordt de bestuurder automatisch doorgeleid.

Privacy

De verzamelde data geeft Den Bosch ook inzicht in de bezettingsgraad van parkeerplaatsen, maar de gemeente verzekert dat de privacy gewaarborgd blijft en dat niet gemeten wordt wélke auto op een parkeerplaats staat.

Digitale ambities

‘De pilot brengt twee kernwaarden van gemeente ’s-Hertogenbosch samen: onze ambities als inclusieve gemeente en datastad.’ De gemeente werkt in de pilot samen met Gehandicapten Platform ’s-Hertogenbosch en provider Spotten en de proef is gekoppeld aan het digitale Stadslab. Bestuurder met een gehandicaptenparkeerkaart die regelmatig in de stad parkeren, kunnen zich aanmelden.

 

Daarom willen banken in Grave geen Buitenpinautomaten

Ravage na plofkraak in Ouderkerk aan de Amstel: centrum afgezet

Een plofkraak op een geldautomaat in Ouderkerk aan de Amstel heeft een ravage aangericht. Ramen en dakpannen in de omgeving zijn gesneuveld. De schade loopt volgens de politie waarschijnlijk in de tienduizenden euro's.

Het centrum van het dorp blijft een groot deel van de dag dicht om de rommel op te ruimen en de schade te herstellen. Winkeliers kunnen zich melden bij het gemeentehuis.

Winkelruiten zijn gesprongen en dakpannen vielen van huizen:

Rond 03.50 uur hoorden buurtbewoners een flinke knal. Er zijn berichten over twee verdachten die er vandoor gingen op een scooter, vermoedelijk in de richting van Amsterdam-Zuidoost. Het is onduidelijk of ze geld hebben buitgemaakt. De politie heeft nog naar ze gezocht, maar er is niemand aangehouden.

"Er is ontzettend veel schade ontstaan, omdat er door de ontploffing een schokgolf ontstond die door de Dorpsstraat ging", zegt een politiewoordvoerder tegen NH Nieuws. Daardoor raakten veel ramen, dakpannen en voertuigen beschadigd. Ondanks de ravage raakte niemand gewond. Dat is vermoedelijk te danken aan het tijdstip waarop het explosief afging.

De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) heeft het gebied van de plofkraak onderzocht, maar er zijn voor zover bekend geen explosieven gevonden. De politie is op zoek naar de daders en vraagt camerabeelden in de omgeving op. Omdat de politie vermoedt dat de verdachten naar Amsterdam-Zuidoost zijn gevlucht, worden ook daar camerabeelden bekeken.

 

‘LEG PORTEFEUILLE VEILIGHEID BIJ WETHOUDER NEER’

Niet de burgemeester, maar de wethouder zou handhaving van de openbare orde en veiligheid als portefeuille moeten hebben. Het maakt de burgemeester minder kwetsbaar. Plus: een wethouder is, aldus voorstanders, beter ter verantwoording te roepen. Een wethouder met portefeuille veiligheid lijkt vooralsnog het maximaal haalbare.

Haar op de tanden
Dit verhaal begint met Pim Fortuyn. Leefbaar Rotterdam was in de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 de grote winnaar. Tijdens de formatie werd duidelijk dat Fortuyn een wethouder veiligheid én zorg (en emancipatie) wilde. Het werd Rabella de Faria, maar zij moest na twee jaar opstappen toen haar eigen fractie het vertrouwen in haar opzegde wegens vermeend disfunctioneren. Haar opvolger moest een vrouw zijn, aldus toenmalig fractievoorzitter Ronald Sörensen. ‘Pim zei altijd: je moet een vrouw hebben als je die mannen in de driehoek bij wilt sturen, maar dan wel een vrouw met haar op de tanden’, werd hij destijds geciteerd door NRC Handelsblad. Die vrouw werd de bestuurskundige Marianne van den Anker, destijds verbonden als organisatieadviseur aan de Politieacademie met de specialisatie zware milieucriminaliteit en witwassen.

Lees meer

RIJKSWATERSTAAT MAAKT INFRA SLIMMER MET AI

Rijkswaterstaat werkt met start-up SAS aan een slimmere infrastructuur. Tijdens een conferentie over kunstmatige intelligentie in Zaandam, gaf Stijn van Balen, hoofd van RWS Datalab, een aantal voorbeelden van succesvolle AI-toepassingen.

Cool

De gemiddelde leeftijd van de 9000 werknemers bij Rijkswaterstaat is 51. De gemiddelde werknemer van SaS is misschien maar half zo oud. De truc is om samen ideeën te bedenken die echt wat opleveren, zegt Van Balen tijdens zijn presentatie op World Summit AI. Niet 'doen wat je altijd doet, maar dan wat sneller', maar evenmin ideeën uitvoeren die vallen in de categorie 'zou het niet cool zijn als…'. De toepassingen moeten het werk van de ingenieurs van Rijkswaterstaat aanvullen en vergemakkelijken. De betere ideeën worden gematcht aan domeinexperts, die samen met SaS aan het ontwikkelen slaan.

Afleidende billboards

Leiden billboards van modellen in ondergoed langs de snelweg tot meer ongelukken? Rijkswaterstaat heeft tegenwoordig de data in huis om dat te controleren. Bij verkeersinspecties vanuit voertuigen worden veel foto's gemaakt. Dat helpt onder meer om te bepalen welke verkeersborden aan vervanging toe zijn. Maar de foto's geven ook weer waar er billboards langs de weg staan. Gecombineerd met data over ongevallen kan Rijkswaterstaat controleren of de billboards ècht zo afleidend zijn.

Politiedata

In totaal beschikt Rijkswaterstaat over ongeveer dertig databronnen waaruit kan worden geput, van onderhoudsdata tot verkeersdata tot weersvoorspellingen. Eén databron vormen politierapporten over ongevallen. Voorheen voerden medewerkers van Rijkswaterstaat de informatie uit de rapporten handmatig in. Inmiddels is dit proces geautomatiseerd. Op welke plekken is de kans op ongelukken het grootst? Een zelflerend algoritme leert plekken te herkennen waar mogelijk ongelukken zullen gebeuren. Deze kennis wordt ingezet om weginspecteurs sneller op de juiste locatie te krijgen.

Lees meer

AMBTENAREN ZITTEN VOORAL ELKAAR IN DE WEG

Gemeenteambtenaren in de participatiesamenleving hebben andere vaardigheden, een andere werkhouding en soms meer vrijheid nodig om hun werk goed te kunnen doen. Eigen collega's blijken de grootste hindermacht. Dat blijkt uit onderzoek van Tilburg University in zes gemeenten.

Democratische innovaties
Gemeenten zoeken steeds meer de samenwerking met hun inwoners, zetten in op inclusieve democratie of overheidsparticipatie en experimenteren met democratische innovaties. Dat stelt andere eisen aan het vakmanschap van de ambtenaar en behelst beduidend meer dan het ophalen of voorleggen van ideeën. ‘Het vraagt om verbindend optreden, tussen mensen, processen en middelen en om ‘bricolage’: in staat zijn ‘met vaak beperkte middelen iets nieuws te creëren’.

Traditioneel
Ambtenaren lopen daarbij tegen grenzen op. De eigen organisatie biedt weliswaar houvast, maar kan ook in de weg zitten. Vasthouden aan al te strikte beleid- en wetgeving, tijdgebrek en werkdruk, traditionele vormen van sturing en management, politiek en vooral de hardnekkige verkokering staan volgens de ambtenaren het werken met buiten in de weg.

Die barrières worden met name ervaren tussen ambtenaren onderling. Collega’s stonden stipt op nummer één, wanneer het gaat om wat hindert binnen de organisatie. Ambtenaren hebben vooral behoefte aan ruimte in de vorm van flexibel te besteden tijd, geld en een heldere visie op participatie en samenwerking.

 

Ontvang ook onze nieuwsbrief