Weg wordt 'slim, vlot en vooral veiliger'

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Verkeer reconstructie N324

De weg van Paalgraven naar Grave gaat op de schop. Naast duurzaam asfalt komen er meer rotondes, pientere verkeerslichten, houten vangrail, 'botsvriendelijke' lichtmasten en passeerhavens voor landbouwverkeer.

Piketpaaltjes in vrolijke kleurtjes vormen de voorbode. BAM Infra staat op het punt om de oude Rijksweg tussen Paalgraven en Grave flink onder handen te nemen. Soms moet-ie daarvoor dicht.

Vanaf vrijdag 8 juni gaan tijdens vijf weekeinden stukken van de N324 dicht tussen Paalgraven en de Reekse molen. ,,Dan vervangen we het asfalt en leggen rotondes aan. Doordeweeks kan er ook hinder zijn maar gaat het verkeer gewoon door'', licht Ward Gijsberts toe, contractmanager bij de provincie.

Na jaren van plannenmakerij is het dan zover. De N324 ondergaat een rigoureuze reconstructie. ,,Eindelijk gaan we aan de slag'', meldt projectmanager Terry van Helvert opgewekt. De afgelopen decennia is de weg regelmatig opgekrikt. ,,Om de zoveel tijd is eraan gesleuteld. Dan kon de weg weer een tijdje vooruit. Nu pakken we het grootschalig aan over de volle lengte.''

Op 8 juni is het stuk Palmstraat tot Reekse molen aan de beurt, op 29 juni volgt Paalgraven-Palmstraat, op 13 juli Paalgraven-Reekse molen, 20 juli aansluiting turborotonde Reek, 27 juli aansluiting rotonde Palmstraat. Op 30 juli moet de klus geklaard zijn. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van het weer. Regen kan de uitvoering van de plannen verstoren.

Waarom deze rigoureuze reconstructie? Van Helvert: ,,We zorgen voor een betere doorstroming, maar veiligheid is de belangrijkste reden. Volgens de ANWB-normering is de weg gevaarlijk. Er zijn veel aansluitingen zonder verkeerslichten en heel veel oversteken. Het is een drukke weg met veel vrachtverkeer, dat is niet handig. Dus maken we aansluitingen veiliger, halen andere aansluitingen en oversteken eruit, leggen extra stukken parallelweg aan en maken fietspaden soms in twee richtingen.''

Maatwerk

Er komen rotondes en verkeerslichten bij om alles in goede banen te leiden. ,,Per plek hebben we gekeken wat de beste oplossing is. Het is maatwerk'', voegt Gijsberts eraan toe.

Zo'n laan met oude bomen is mooi, maar die eiken staan wel heel dicht op de weg. Ter bescherming komt er daarom in totaal liefst 14,5 kilometer vangrail, gemaakt van hout en cortenstaal. ,,Eigenlijk wil je stroken van 4,5 meter naast de weg obstakelvrij hebben, maar kappen van bomen gaat iedereen aan het hart. We willen het karakter van de historische laan versterken. Dat doen we ook door lege plekken te vullen met bomen'', verklaart Van Helvert.

Alle verkeerslichten worden slim, onder meer met dank aan de B-riders app voor fietsers. Ze registreren hoeveel en wat voor verkeer er elke dag allemaal oversteekt en passen zich daaraan aan. Ze herkennen grote groepen fietsers die op een bepaalde tijd oversteken en verlengen de 'groentijden'. Ook is er onderlinge communicatie zodat ze weten wat eraan komt. Zo kunnen de verkeerslichten anticiperen op verkeersstromen. Ambulances krijgen groen na een seintje. Leuk extraatje: de wachttijd-afteller zegt hoeveel seconden geduld we nog moeten hebben.

Gestimuleerd door de provincie zet BAM Infra zich in voor duurzaamheid. De nieuwe weg wordt voor 80 procent gemaakt van gerecycled asfalt; tussenlagen scoren zelfs 95 procent. Als bindmiddel wordt biobased bitumen gebruikt, gemaakt van een restproduct uit de papierindustrie. Het gefreesde asfalt wordt hergebruikt, bijvoorbeeld als bermverharding.

Botsvriendelijk

In Grave komt op de busstrook folie van een soort zonnecellen. Die leveren energie voor verlichting en van het busstation en voor twee oplaadpunten voor elektrische fietsen. Tot de nuttige snufjes behoren 'botsvriendelijke' masten met ledverlichting: ze breken makkelijk af bij een aanrijding.

Het traject Paalgraven-Reekse molen is het eerste dat wordt aangepakt, in de eerste van drie fases. Daarna gaat BAM Infra verder bij Grave. In het voorjaar 2019 volgt het vak tussen Reek en Grave. Het tankstation van Tango in Velp en het aanpalende friettentje van Koolen moeten wijken voor een rotonde. Verderop wordt wegrestaurant de Nieuwe Elft gesloopt, het enige pand dat letterlijk in de weg staat. De N324 moet medio 2020 klaar zijn.

 

  • /index.php/803-twijfel-over-megafusie-land-van-cuijk
  • /index.php/681-gaat-de-visie-van-west8-in-de-onderste-la

Ontvang ook onze nieuwsbrief