GELDERLAND STOPT MET OPROEPBUS

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

De provincie Gelderland stopt eind dit jaar met Breng Flex, een vervoerssysteem waarmee een bus met een app besteld kon worden. Er moest teveel geld bij, verklaart de provincie in een persbericht.

De provincie Gelderland stopt eind dit jaar met Breng Flex, een vervoerssysteem waarmee een bus met een app besteld kon worden. Er moest teveel geld bij, verklaart de provincie in een persbericht.

App

Breng Flex werd drie jaar geleden gestart als proef met busvervoerder Transdev (Connexxion, Hermes). De bussen konden in de regio Arnhem en Nijmegen besteld worden met een app op de mobiele telefoon, waarna bij een reguliere halte kon worden opgestapt. Volgens de provincie ging het om een ‘extra’ systeem, en was het geen vervanging van de bestaande buslijnen.

Kosten

Gelderland noemt de proef een succes door het gebruik en de waardering van de reizigers. Maar de kosten waren te hoog. Een ritje kostte 3,65 euro per rit, maar de provincie legde daar jaarlijks nog 2,5 miljoen op toe. Opgeteld komen de kosten dan op 25 euro per rit. Dat geld wil het provinciebestuur liever besteden aan buslijnen waar veel meer mensen gebruik van maken.

MaaS

De stap is een teleurstelling voor vervoerder Transdev, die in 2017 nog pleitte voor uitbreiding van de diensten naar de buitengebieden van de provincie. In toekomstvisies van overheden en verkeerskundigen komt Mobility-as-a-Service (MaaS), vervoersdiensten die op afroep beschikbaar zijn, vaak als oplossing naar voren voor gebieden waar andere ov-oplossingen als trein, tram of bus minder rendabel zijn.

 

  • /index.php/1936-weggesluisd
  • /index.php/1934-tegemoetkoming-zorgverzekering-gemeenteambtenaar

Ontvang ook onze nieuwsbrief