KENNIS AMBTENAAR BELANGRIJKER DAN SNELHEID

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Nederlanders zijn maar matig tevreden over hun relatie met de overheid. Zij krijgt gemiddeld een zesje, maar bijna een op drie Nederlanders deelt een onvoldoende uit. De deskundigheid van ambtenaren wordt zeer belangrijk gevonden, belangrijker nog dan privacy en snelheid van handelen. Drie op de vier Nederlanders vinden de deskundigheid van de ambtenaar van belang voor goede communicatie tussen burger en overheid.

Onderzoek

Fysiek locaties, met ruime openingstijden, om overheidszaken te regelen mogen nooit verdwijnen, vinden bijna zes op de tien Nederlanders. Desondanks hebben Nederlanders het liefst via e-mail (56 procent) en telefoon (41 procent) contact met de overheid. Via Whatsapp of sms wil maar 16 procent van de Nederlanders contact met de overheid. Dit zijn enkele uitkomsten van het onderzoek dat de Nationale Ombudsman door Kantar heeft laten uitvoeren naar de relatie overheid-burger. Er is onderzocht hoe Nederlanders nu aankijken tegen de overheid en hoe de relatie met de overheid er in 2030 zou moeten uitzien.

Ingewikkeld

Nederlanders noemen de relatie met de overheid vooral noodzakelijk, ingewikkeld, ver weg, complex, maar ook nodig. De burger serieus nemen staat met stip op een in de top drie van wat Nederlanders belangrijk vinden in de relatie burger-overheid. Kennis van zaken bij de ambtenaar staat op twee. Begrijpelijk zijn – zoals eenvoudig taalgebruik en simpele procedures – en goed luisteren naar (problemen) van burgers staan op een gedeelde derde plaats.

Lees meer

  • /index.php/1933-extra-verlofdagen-oudere-ambtenaar-in-ijskast
  • /index.php/1931-80-miljoen-euro-extra-voor-economie-zonder-afval

Ontvang ook onze nieuwsbrief